Kuntavaaliehdokkaat 2021

Halonen Ester, asiakasohjaaja

numero 43

Tarvitsemme virastotalon paikalle monitoimitorin

Olen 56-vuotias Ester Halonen. Asun Savonvirralla kahdestaan mieheni kanssa. Meillä on yksi poika, joka asuu jo omillaan. Koulutukseltani olen sosiaaliohjaaja. Työskentelen Kotona Asumisen Tuen asiakasohjaajana Ylä-Savon Sote ky:llä. Harrastan käsitöiden tekemistä, lukemista, puutarhatöitä, ulkoilua ja liikkumista luonnossa, marjastusta jne.Luottamustehtävät, joissa olen mukana ovat Sonkajärven kunnan valtuusto, tarkastuslautakunnan varapj ja jäsen, Pohjois-Savon maakunta valtuuston jäsen, Sonkajärven Sos.dem. sihteeri ja taloudenhoitaja.Sonkajärvellä on hyvä asua ja elää, siksi kuntamme palveluiden saatavuus on jatkossakin turvattava kaikille ikäryhmille vauvasta vaariin. Säilyminen elinvoimaisena ja vireänä kuntana tarvitaan rohkeita päätöksiä ja -päätöksentekijöitä. Sote-uudistuksen ja kiristyvien kriteereiden myötä myötä kannan huolta ikäihmisiin ja erityisryhmiin kohdentuvista asioista, kuten esim. asumis-, tukipalveluista sekä kotiin saatavan avun kattavuudesta. Kotona asumista tukevat palvelut kuuluvat kaikille ryhmille, ketään sen enempää “karsimatta”. Kukaan ei saa olla väliinputoajan asemassa.Olen sitoutunut Sonkajärven demarien vaaliteemoihin ja kunnallisvaaliehdokkaana.

Hynynen Veli, isännöitsijä, eläk.

numero 44

Elinvoiman kehittäminen vaatii tekoja

Olen 67-vuotias Sonkajärveltä kotoisin oleva perheenisä, jolla on neljä aikuista lasta ja yksi lapsenlapsi. Olen toiminut Sonkajärven kunnan palveluksessa yli 40 vuotta, josta 33 vuotta asuntosihteeri-isännöitsijäntehtävissä. Jäin eläkkeelle v. 2018 ja olen sen jälkeen toiminut erilaisissa luottamustehtävissä, mm. kunnanhallituksen jäsenenä, sivistyslautakunnassa kunnanhallituksen edustajana, sekä toimintakeskus Mäntylän (Sukeva) hallituksen puheenjohtajana. Olen myös useiden asuntoyhtiöiden toiminnantarkastajana. Sonkajärven demareilla on vaaliteemat, jotka ovat mielestäni erittäin hyvät ja konkreettiset ja mahdollista toteuttaa. Tulevalla valtuustokaudella kunnan elinvoiman kehittäminen on tärkein tavoite. Elinvoiman henkilöstön määrään tulee panostaa. Sonkajärven kunnassa ei ole elinkeinoasiamiestä, eikäseudullisesta yhteistyöstä ole mitään jäljellä elinkeinoyhteistyön tai markkinoinnin osalta. Sonkajärvellä on kuitenkin peruspalvelut kunnossa ml. terveyspalvelut, meillä voi harrastaa liikuntaamonissa muodoissa, on tapahtumia ja nähtävyyksiä, asuminen on edullista, turvallista ja luonnonläheistä, kylätoimikunnat ovat aktiivisia jne. Logistisesti kuntamme sijainti on hyvä Kuopion ja Kajaanin välissä ja Iisalmion ihan vieressä. Tahko ja Vuokattikin ovat tunnin ajomatkan päässä. Kulttuuri-luontomatkailun ja yleensäkin matkailun kehittäminen vaatii panostusta, kirkonkylän kehittäminen ml. torialue on aivan välttämätöntä asumisviihtyvyyden kannalta. Samoin matkailun infopiste on pantava pystyyn. Sonkajärvellä on lukuisia taiteentekijöitä, niin puu-, metalli- kuin nukketaiteilijoita, heidän tuotteita tuotava esille. Miksi kansainvälinen pullomuseomme rapistuu kotiseututalon alueella?Mökkiläiset piristävät Sonkajärveä varsinkin kesäaikaan – heihin tulee pitää yhteyttä ja tiedottaa kunnan asioista. Tämä kaikki vaatii huomattavasti nykyistä parempaa panostamista markkinointiin ja tavoitteena on kuten vaaliohjelmassammeesitämme – etätyön mahdollistaminen kunnassamme – saamme uusia asukkaita – matkailijat tuovat euroja paikkakunnalle, ja käyttävät sonkajärvisten yritysten palveluja. Kuntaliiton elinvoimaindikaattori-tutkimuksessa Sonkajärven tilanne näyttää huolestuttavalta – nyt on tilaisuusmuuttaa suuntaa. Pitää muistaa soteuudistuksen tulo jo puolentoistavuoden päästä, jolloin kuntamme taloudellinenraami pienenee merkittävästi.

Ehdokkaana kunnallisvaaleissa: Veli Hynynen

Hynynen Vesa, koulunkäynninohjaaja, pääluottamusmies

numero 45

meiltä puuttuu elinkeinojen kehittäjä – palkataan elinkeinoasiamies

Olen Vesa Hynynen, 61-vuotias koulunkäynninohjaaja ja pääluottamusmies. Perheeseeni kuuluu vaimo Mervi (tilitoimiston toimistovastaava) ja 3 aikuista poikaa sekä kissa. Pojat ovat jo omillaan ja olen nyt myös pienen Aarni-pojan (reilut 2 kk.) ukki. Asumme Rinnetiellä, mukavien naapurien ympäröimänä. Harrastuksiini kuuluu mm. jääkiekkoa maalivahtina Huru-ukoissa, erotuomarina Kuopion Jääkiekkotuomareissa (tänä talvena vihelsin n. 50 ottelua), puutarhan hoitoa, mökillä puuhastelua ja penkkiurheilua laidasta laitaan. Kunnallisista – ja laajemmistakin luottamustehtävistä minulla on reilusti yli 20 vuoden kokemus. Tällä hetkellä olen mm. kunnanvaltuutettu, teknisen lautakunnan puheenjohtaja, Pohjois-Savon käräjäoikeuden lautamies, Pysäkki ry:n hallituksen varapuheenjohtaja, Suomen Jääkiekkoliiton liittovaltuuston jäsen, JHL:n pääluottamusmies ja Sonkajärven demarien puheenjohtaja. Me demariehdokkaat olemme tehneet loistavan vaaliohjelman ja tavoitteemme ovat kunnan elinvoimaa lisääviä ja ihmisten elämän laatua kohottavia. Henkilökohtainen (myös yhdistyksen johtokunnan) tavoitteeni on, että kunnassamme siirryttäisiin pikaisesti kehittämisen tielle – luovutaan kunnanjohtaja-instituutiosta ja siirrytään pormestari-malliin. Saisimme sonkajärveläistä johtamista – ihmisläheistä – luomua – yhteisöllisemmin – halvemmalla – enemmän.

Julkunen Asko (sit.), rakennusmies

numero 46

ei enää yhtään pitkäaikaistyötöntä lisää

Olen 62 vuotias työtön rakennusmies ja sitoutusitoutumattomana ehdokkaana SDP:n listalla. Viisi ensimmäistä ikävuottani olen viettänyt Petäyksen Kokkomäellä ja loput lapsuus- ja nuoruusvuoteni Sukevan Oravijoella.Harrastan venäjän kieltä, -kulttuuria ja matkailua. Toimin Suomi-Venäjä-seuran Iisalmen osaston puheenjohtajana. Lisäksi harrastuksiini kuuluu ulkomaisten radioasemien kuuntelu, dx-kuuntelu, lukeminen ja kirjoittaminen.Kannan huolta työttömien ja kaikkien heikoimmassa asemassa olevien toimeentulosta. Kunnan on budjetoitava riittävästi rahaa nuorten ja vaikeasti työllistyvien palkkaamiseen oikealla palkalla kunnan eri sektoreille, jotta työllisyyden kuntakokeilun tavoitteet saadaan toteutettua.Julkisissa hankinnoissa on kilpailutuksessa otettava käyttöön myös sosiaaliset kriteerit. Vaikeasti työllistyvien työllistämisvelvoitteen Sonkajärven kunnan työllistämispalvelun kautta on oltava yksi valintakriteeri. Tällä tavoin voidaan työllistää työuransa alussa olevia nuoria ja työuransa loppuvaiheessa olevia. Työllistämisellä vähennetään kunnan työttömyyteen liittyviä kustannuksia, kuten kunnan osarahoittaman työmarkkinatuen maksuja.Kannatan maksuttomia julkisia peruspalveluja lähipalveluina.Tarvitaan lisää käsipareja vanhus- ja terveydenhoitoon. Häikäilemättömään voiton tekoon keskittyvät monikansalliset perintäfirmat on suljettava pois julkisten asiakasmaksujen perinnästä. Myös erityisryhmien palvelut on turvattava. Jokaiselle nuorelle on taattava yksi ilmainen harrastusmahdollisuus perheen tulotasosta riippumatta.Ehdolla kunnallisvaaleissa Asko Julkunen SDP (sit.)

Kortelainen Siiri, lähihoitaja

numero 47

vanhuksilla oltava oikeus hyvään hoitoon omalla paikkakunnalla

Olen Siiri Kortelainen ja ehdolla kuntavaaleissa 2021. Asun perheeni kanssa Sukevalla. Olen 36-vuotias viiden pojan äiti. Ammattini on lähihoitaja ja työtäni teen vanhusten parissa. Harrastuksiini kuuluu: käsityöt, lukeminen, leipominen sekä koirien kanssa touhuilu. Minun sydäntäni lähellä ehdottomasti on eläimet, luonto, lapset ja vanhukset. Näiden asioiden puolesta olen valmis tekemään omalta osaltani kaikkeni, että heistä jokainen saisi hyvän elämän elää.

Ehdolla kuntavaaleissa: Siiri Kortelainen

Mikkonen Eila, perhepäivähoitaja, eläk.

numero 48

kaikkien asiointipalvelut turvattava – digiloikka on helpommin sanottu kuin tehty

Olen eläkkeellä perhepäivähoitajan työstä ja muuttanut Sonkajärvelle puolitoista vuotta sitten. Minulla on kolme lasta ja kolme lastenlasta. Harrastuksiini kuuluu kerhotoiminta eri järjestöissä. Olen keittiövastaavana Iisalmen Eläkkeensaajissa. Toimin aktiivisesti Suomi-Venäjä-seuran Iisalmen osastossa, jonka hallituksen jäsen olen. Olin Ylä-Savon Nuorisoseurojen liiton vuoden talkoolainen vuonna 2017.Olen huolestunut asioinnin yhä suuremmasta siirtymisestä nettiin. Arviolta vain noin viidesosalla yli 75 -vuotiaista on tietokone ja nettiyhteys. Monelta tähän ikäryhmään kuuluvalta puuttuu myös pankkitunnukset, jotka ovat välttämättömiä eri palveluihin kirjauduttaessa.Sonkajärven kunnan on tarjottava apua ja neuvontaa nettipalveluissa kaikille sitä tarvitseville. Tarvitaan myös henkilökohtaista neuvontaa asioinnissa ja lomakkeiden täyttämisessä. Myös terveyden- ja sosiaalihuollon puhelinasioinnista on tehtävä helpompaa.Jotta ikääntyneet eivät jäisi heitteille omaan kotiinsa kunnan on turvattava heille riittävät kotipalvelut. Palveluliikenne sivukyliltä on turvattava.

Ehdokkaana kunnallisvaaleissa: Eila Mikkonen

Niskanen Elvi (sit.), ravitsemistyöntekijä

numero 49

lapsissa on tulevaisuus

Hei! Olen Elvi Niskanen, SDP:n listalla sitoutumattomana ehdokkaana kuntavaaleissa 2021. Asun kirkonkylällä, perheeseen kuuluu mies ja koira. Aikuiset poikamme ovat muuttaneet jo omilleen. Olen viiden lapsen mummu. Harrastan marttailua, ollen myös Sonkajärven Marttojen puheenjohtaja. Lapsiperheet ja heidän hyvinvointi ovat tärkeitä asioita Sonkajärven tulevaisuutta ajatellen. Sonkajärvi on turvallinen ja viihtyisä ympäristö kasvaa ja elää. Nykyiset palvelut on turvattava kaikille kuntalaisille. Ekotekona Sonkajärvi voisi lopettaa puhtaan veden käytön lumen tekoon.

Ovaskainen Raili (sit.), merkantti, kokki

numero 50

ikäihmisillä oltava riittävästi auttavia käsiä

Olen Raili Ovaskainen ja työskennellyt asiakaspalvelussa sekä vieraalla että yksityisyrittäjänä. Koulutukseltani olen merkantti ja kokki. Minulla on kaksi lasta ja kesäkuussa syntyy toinen lapsenlapsi. Olen määrätietoinen ja oikeudenmukainen. Minulta löytyy organisointikykyä ja neuvottelutaitoa.Minulle kaikkein tärkein asia on vanhuspalvelut. Niihin tarvitaan riittävä määrä hoitohenkilökuntaa. Mielestäni hoitajien nykyinen määrä on liian vähäinen esimerkiksi Onnelassa. Omaisilla ei useinkaan ole aikaa eikä voimia hoitaa läheisiään. Monen ikäihmisen lähiomaiset asuvat usein myös toisella paikkakunnalla.Ympäristöasiat ovat lähellä sydäntäni. Kunnioitan ympäristöä ja luontoa. Luonnon hyvinvointi heijastuu jokaisen meidän elämään.

Ehdolla kunnallisvaaleissa: Raili Ovaskainen (sit.)

Pursiainen Petri, metsäkoneenkuljettaja

numero 51

yrittäjät tuovat elinvoimaa – laitetaan yhdessä asiat kuntoon

Olen 47-vuotias työtön metsäkoneenkuljettaja Sonkajärven kylältä. Tykkään liikkua luonnossa ja ottaa kuvia maisemista. Terveydenhuolto pitää pysyä vähintään samalla tasolla kuin tähänkin asti. Vauvarahan korotus olisi tärkeä signaali nuorille, jotka miettivät perheen perustamista ja jäämistä paikkakunnalle. Välillisenä vaikutuksena kunnan väkiluku kasvaisi. Sonkajärveläisiä yrittäjiä ei kannata unohtaa, sillä elinkeinoelämä työllistää kuntalaisia ja saamme verotuloja kuntaan, näin syntyy elinvoimainen kunta yhteen hiileen puhaltamalla. Laitetaan asiat yhdessä kuntoon.

Ehdolla kuntavaaleissa: Petri Pursiainen

Väisänen Anja, ohjaaja, sosionomi (AMK)

numero 52

lapsiperheet tarvitsevat tukea, arvostusta ja näkyvyyttä – vauvaraha 1000 € ja kotihoidontuen kuntalisä korotettava

Olen 34-vuotias kolmen lapsen äiti. Koulutukseltani olen sosionomi (AMK) ja työskentelen ohjaajana kehitysvammaisten palvelukodissa YLÄ-Savon SOTE kuntayhtymässä. Tällä hetkellä olen töistäni vanhempainvapaalla. Harrastuksiini kuuluu käsitöiden tekeminen sekä leivonta.

Pidän tärkeänä että oma kunta säilyy itsenäisenä ja elinvoimaisena, joka tukee sen asukkaita vauvasta vaariin. Pysyäkseen vireänä ja elinvoimaisena, kunnan tulee tukea lapsiperheitä, sekä nykyisiä että tulevia asukkaita.

Jo vauvarahan korottaminen ja kotihoidontuen kuntalisän maksamisen perusteiden muuttaminen tuovat apua moneen perheeseen. Tällä hetkellä kuntalisän suhteen lapsiperheet ovat eriarvoisessa asemassa sen maksuperusteiden vuoksi.

Nykyiset lapsiperhe-palvelut on saatava näkyvämmäksi. Kunnassa olevien palveluiden on oltava kaikkien kuntalaisten tiedossa ja helposti saatavilla. Kerhotoiminta on saatava jälleen aktiiviseksi. Tällä hetkellä kerhot toimivat osittain vain aktiivisten perheenäitien ansiosta kun tapaamisia järjestetään keskenään. Varsinaista kerhotoiminnan järjestäjää ei tällä hetkellä ole (tähän osittain vaikuttanut myös koronatilanne sekä kunnollisten kerhotilojen puute). Tulevaisuudessa voisi miettiä kerhotoiminnan ylläpitoa hyödyntäen pitkäaikaistyöttömiä/kolmatta sektoria sekä tyhjien liiketilojen uusiokäyttöä. Nykyisten leikkipuistojen kunnollinen merkkaaminen ja kunnossapito olisi ajankohtaista. Monikaan kuntalaisista ei edes tiedä nykyisten leikkipuistojen olemassaolosta. Tässä voisi hyvin hyödyntää esimerkiksi kunnan nettisivuja. Kunnasta puuttuu myös kunnollinen, keskeisellä paikalla oleva kohtaamispaikka, joka tavoittaisi ja palvelisi kunnan asukkaita vauvasta vaariin. Otollisin paikka tällaiseen olisi puretun virastotalon tontti. Pienilläkin teoilla voidaan saada suuri muutos aikaan. Yksin ei asioita pysty muuttamaan, tehdään yhdessä muutoksia perheystävällisemmän ja vireämmän kunnan puolesta.

Ehdolla kunnallisvaaleissa Anja Väisänen